Będzie nowy most w Krapkowicach
Nowy most w Krapkowicach coraz bliżej. Świadczyć ma o tym między innymi fakt, że dokumentacja projektowa Mostu Południowego jest gotowa. Teraz gmina Krapkowice czeka na zgodę starostwa na realizację inwestycji. A z końcem roku spodziewany jest kolejny nabór do rządowego programu Mosty dla Regionów.
Gmina już raz otrzymała z tego źródła dotację na projekt (80 proc. kosztów), a teraz będzie ubiegać się o kolejną (też 80 proc.) na etap budowlany. W momencie ogłoszenia naborów zapewniano, że wsparcie rządowe dla projektów, którym dofinansowano wcześniej przygotowanie dokumentacji, będzie zapewnione.
Nowy most ma połączyć brzegi Odry w pobliżu newralgicznych skrzyżowań w Krapkowicach. Z jednej strony wjazd będzie przed Żywocicami (skrzyżowanie drogi krajowej 45 i wojewódzkiej 416). A z drugiej – przy włączeniu na drogę nr 423 w kierunku Zdzieszowic, blisko wjazdu na autostradę A4. W tym miejscu powstaną nowe ronda. Dodatkowo ma powstać 2,5 km dróg dojazdowych ze ścieżkami rowerowymi.
O inwestycję od początku zabiegały wspólnie władze gmin Krapkowice i Gogolin.
– To bardzo istotne, strategiczne zadanie, które nie tylko usprawni komunikację. Również poprawi nasze bezpieczeństwo – mówi burmistrz Krapkowic Andrzej Kasiura.
Alternatywna przeprawa
Powstanie alternatywna przeprawa przez rzekę. W związku z tym będzie to swoisty objazd miasta w razie wszelkich katastrof i wypadków. Wiadomo, że będzie to jedyny most pomiędzy Opolem a Kędzierzynem – Koźlem o nośności dopuszczającej wykorzystanie wojskowe. To dodatkowy atut w lobbingu przedsięwzięcia. Dla lokalnych władz najważniejsze jest jednak odciążenie z ruchu tranzytowego.
– Z badań Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu wynika, że właśnie główne ulice w Krapkowicach prowadzące w kierunku obecnego mostu, należą do najbardziej obciążonych w województwie – argumentuje wiceburmistrz Arnold Joszko.- Już parę lat temu przejeżdżało tędy ponad 20 tys. pojazdów na dobę. Dlatego to oznacza korki, spaliny, hałas, drgania… Niektóre budynki są 2-3 metry od drogi. Szacuje się, że gdy powstanie Most Południowy, natężenie ruchu w tym miejscu może spaść nawet od 50 do 70 procent.
Może się tak stać, gdyż samochody jadące od strony Opola czy Kędzierzyna-Koźla na autostradę czy np. do Strzelec nie będą już wjeżdżać do miasta. Ominą je bokiem. Tak samo te zmierzające ze Strzelec czy Zdzieszowic.
Pomogą inne samorządy
Pośrednio zyskają również i kierowcy z innych gmin i powiatów. Dlatego choć most powstanie w Krapkowicach, w przedsięwzięcie włączają się czynnie – w tym również finansowo – inne samorządy. Gogolin już to zrobił na etapie powstawania dokumentacji – jest oficjalnie partnerem tego przedsięwzięcia i pokrył 10 proc. kosztów. I deklaruje dalsze wsparcie:
– Ten most jest potrzebny również dla naszej strefy gospodarczej – mówi wiceburmistrz Krzysztof Reinert. – Poprawi transport w kierunku granicy czeskiej, obecnie jest on problematyczny właśnie z powodu przejazdu przez aglomerację krapkowicką. Konsekwentnie wyprowadzamy tranzyt z ulic naszego miasta i wiosek, mamy już obwodnicę dla Choruli i Malni, most będzie kolejnym etapem, a w dalszej perspektywie planujemy budowę obwodnicy dla samego Gogolina…
Podobnie wypowiada się wójt gminy Walce.
– Most skróci dojazd z autostrady do terenów inwestycyjnych w Walcach i Straduni – podkreśla wójt Marek Śmiech. – Zadeklarowaliśmy, że jesteśmy w stanie wesprzeć jego budowę kwotą siedmiocyfrową. To oczywiste, że dołożymy się do przedsięwzięcia strategicznego dla powiatu krapkowickiego i regionu. Moim zdaniem powinny tak zrobić wszystkie samorządy w powiecie, również starostwo.
Szacuje się, że budowa może ruszyć w roku 2025, a zakończy się w 2027.