MZK Opole stworzyła liczbowe podsumowanie minionego roku.
– Dzięki licznym inwestycjom oraz dostosowaniu oferty do potrzeb mieszkańców udało się osiągnąć znaczący wzrost liczby pasażerów i wprowadzić rozwiązania, które jeszcze bardziej ułatwiły korzystanie z transportu miejskiego – informuje Ewelina Laxy, specjalistka ds. kontaktu z mediami z MZK w Opolu.
MZK Opole w 2024 roku
Z wyliczeń spółki wynika, że z autobusów w 2024 roku skorzystało ponad 22 miliony 198 tysięcy pasażerów.
– To wynik niemal o 7 proc. lepszy niż w roku poprzednim, kiedy podróżnych było 20 milionów 773 tysiące – podaje Ewelina Laxy. – Taki wzrost zainteresowania świadczy o tym, że coraz więcej mieszkańców Opola wybiera transport publiczny jako wygodną i przyjazną środowisku alternatywę dla samochodów.
Następnie, w roku minionym zainteresowaniem cieszyła się sprzedaż biletów okresowych – zakupiono ich ponad 108 tysięcy. To również wzrost o ponad 7 proc. w stosunku do roku ubiegłego. A autobusy MZK pokonały ponad 6 milionów wozokilometrów. I tu także MZK Opole także notuje wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim – wtedy przejechały 5 milionów 772 tysiące kilometrów.
Nowa linia 30 – łączy Centrum Przesiadkowe z Opolem Wschodnim
W listopadzie MZK uruchomił linię 30, która połączyła Centrum Przesiadkowe Opole Wschodnie z osiedlem przy ul. Stawowej.
Przebieg trasy, obejmujący takie ulice jak Katowicka, Piastowska czy Reymonta, zaprojektowano z myślą o mieszkańcach rozwijającej się części miasta.
– Pod koniec roku przygotowaliśmy także koncepcję wydłużenia kursowania linii 80, co z początkiem stycznia poprawiło komunikację między Opolem a gminą Prószków – wylicza Laxy.
Co się zmieniło we flocie MZK Opole
Nowe autobusy elektryczne Solaris MZK kupił w ramach projektu „Elektromobilne Opole – etap II”. Są wyposażone między innymi w asystenta aktywnego hamowania, system detekcji i gaszenia pożarów, system neutralizacji wirusów i bakterii, a także asystenta prawej strony.
– Jednocześnie rozwijaliśmy infrastrukturę ładowania – zbudowano kolejną ładowarkę pantografową na pętli przy ul. Pużaka oraz stacje ładowania w naszej zajezdni – dodaje.
Ewelina Laxy dodaje także, że pod koniec roku MZK Opole podpisało umowę na dofinansowanie kupna kolejnych ośmiu autobusów elektrycznych, które będą obsługiwały linie 14 i 21. Koszt: prawie 35 mln zł (z czego ponad 27 mln zł pochodzić będzie z funduszy KPO).
Spółka wprowadziła również nowe możliwości zakupu biletów. Aplikacje mobilne zbiletem i mobilet pozwalają na szybkie i intuicyjne nabywanie biletów w dowolnym miejscu i czasie.
MZK Opole w roku 2024 zdobył wyróżnienie w rankingu Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej.
– W plebiscycie, organizowanym przez Strefę Gospodarki Dziennika Gazety Prawnej, po raz czwarty z rzędu uplasowaliśmy się na II miejscu. Kapituła konkursu w 2024 roku szczegółowej analizie poddała zarówno kwestie techniczne, jak i finansowe oraz udział przedsiębiorstwa w pozyskiwaniu funduszy unijnych. Jury zwróciło szczególną uwagę na konsekwentną realizację planu rozwoju i sukcesywne wykonywanie go na wielu płaszczyznach, w tym przede wszystkim inwestowanie w zeroemisyjny tabor i rozwój infrastruktury towarzyszącej – podsumowuje Ewelina Laxy.
Przypomnijmy, że spółka na bieżąco organizuje dni otwarte, które cieszą się dużym zainteresowaniem. Bierz też udział w akcjach edukacyjnych współorganizowanych cyklicznie ze strażakami, policją i Wojewódzkim Ośrodkiem Ruchu Drogowego. W grudniu rozpoczęła także kampanię „Ustąp! Nie zajmuj!„.
Czytaj też: Będzie nowy duży plac zabaw w Opolu. W planach jest kolejny
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania