Most Zamkowy w Opolu o generalny remont prosił się od lat. Ponieważ płyta przeprawy jest drewniana, nawierzchnia asfaltowa nie jest w stanie długo się utrzymać. Kruszy się łatwo i dosyć szybko, a kierowcy regularnie narzekali na ubytki w jezdni. Także stan chodników pozostawiał wiele do życzenia.
To ma się zmienić. Pod koniec minionego roku Miejski Zarząd Dróg ogłosił przetarg na modernizację przeprawy. Zgłosiło się osiem firm. Najkorzystniejszą ofertę przedstawiła firma POM z Krapkowic. Opiewa na blisko 4,8 mln zł. To oznacza, że miasto na tej inwestycji zaoszczędzi. W budżecie Opola na jej wykonanie urzędnicy zarezerwowali bowiem 6 mln zł.
Most Zamkowy w Opolu – remont bez zmiany koloru
Most Zamkowy w Opolu przejdzie generalny remont. Drewniane elementy konstrukcji zastąpią metalowe. Balustrady i przęsła czeka demontaż. Pojadą do wytwórni konstrukcji stalowych lub innej przestrzeni zamkniętej. Tam przejdą prace konserwacyjne, w ramach których zyskają zabezpieczenie przed korozją.
Inwestycja oznacza jednak, że na czas zniknie przejazd nad Młynówką w tym miejscu. Kierowco pozostaną dwa inne mosty, w ciągu ulic Korfantego i Katedralnej. Piesi będą mieli jeszcze do dyspozycji Most Groszowy. Z dokumentacji wynika, że wykonawca na realizację prac będzie miał siedem miesięcy od podpisania umowy. Teraz miasto informuje, że Most Zamkowy w Opolu przejdzie remont do końca roku.
Przeprawa w tym miejscu istnieje od średniowiecza. Most Zamkowy w aktualnej formie stoi tam od drugiej połowy XIX wieku. Kilka lat temu miasto miało pomysł, aby wykonać w jego miejscu nową, szerszą przeprawę, by puścić przez nią autobusy miejskie. Nie zgodziła się jednak na to ówczesna wojewódzka konserwator zabytków. Zaleciła też miastu, by przywróciło oryginalną kolorystykę mostu – najpewniej grafitową.
W międzyczasie doszło jednak do zmiany konserwatora – Elżbietę Molak najpierw zastąpiła Monika Ożóg, a potem Zbigniew Bomersbach, który wcześniej był miejskim architektem w opolskim ratuszu. Most Zamkowy po remoncie wróci więc w dotychczasowym, żółtym kolorze.
Czytaj także: Nowa trasa S11 blisko realizacji. Czeka na jeden dokument
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania