Mieszkanka Brzegu została dwa razy oszukana w sieci na przestrzeni kilku miesięcy. Za pierwszym razem do 57-latki zadzwonił mężczyzna i namówił ją na inwestycję w kryptowaluty.
– Kobieta instruowana przez rozmówcę zainstalowała aplikację na telefonie, tzw. „zdalny pulpit”. Następnie przekazywała mu kody autoryzacyjne do przelewów. Wtedy zamiast zyskać, straciła ponad 70 tys. złotych – opisuje Patrycja Kaszuba, oficer prasowy policji w Brzegu.
To jednak nie koniec tej historii. Pod koniec 2023 roku ta sama kobieta znów zgłosiła policjantom, że padła ofiarą oszustwa.
– Okazało się, że kontakt z nią nawiązał ten sam mężczyzna, co ostatnio. Poinformował 57-latkę, że może odzyskać stracone pieniądze. Tym razem podczas logowania się do konta kilkukrotnie wpisywała kody. Kiedy sprawdziła swoje konto okazało się, że oszust otworzył na jej rachunek linię kredytową. Z jej konta zniknęło ponad 30 tys. złotych – mówi Patrycja Kaszuba.
Czytaj także: Pijany 30-latek pojechał spalić dom w Strzelcach Opolskich. Potrącił policjanta
Mieszkanka Brzegu dwa razy oszukana w sieci. Jak tego uniknąć?
Rzeczniczka policji w Brzegu przypomina o podstawowych zasadach, jakich trzeba przestrzegać, aby nie paść ofiarą oszustów:
- Nie podawaj danych do bankowości elektronicznej: haseł, loginów, numeru karty i specjalnego kodu zapisanego na karcie. To kod zwany CVV2/CVC2 i nadrukowany jest obok podpisu;
- Czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostajesz z banku zanim wykorzystasz go nie wiedząc co autoryzujesz;
- W przypadku uzyskania telefonicznej informacji, z której wynika że twoje pieniądze w banku są zagrożone, jak najszybciej się rozłącz i udaj osobiście do banku by to sprawdzić lub sam wykonaj połączenie do banku;
- Nie ufaj osobom dzwoniącym do Ciebie z instrukcją jak szybko wycofać zaciągnięty kredyt. Bez wizyty w banku nigdy tego nie rób.
- Nie instaluj aplikacji, które osoba podszywająca się pod pracownika banku proponuje ci przez telefon. To aplikacje dzięki, którym oszuści widzą każde twoje działanie na urządzeniu z którego korzystasz.
- Sprawdzaj wiarygodność numeru, z którego dzwoni rozmówca. Rozłącz się i samodzielnie na klawiaturze wybierz numer banku, czy instytucji z której do Ciebie dzwonią.