Kroszonki z Chrząstowic w Chinach to przykład ekspozycji ukazującej piękno polskiej sztuki, rzemiosła i designu. Głównym motywem wystawy jest bursztyn bałtycki, nazywany „złotem Północy”. Kamień ten od wieków stanowi jeden z symboli polskiego dziedzictwa artystycznego.
Kroszonki z Chrząstowic w Chinach. Promują Polskę bogatą kulturą
„Wpatrzeni w czas” to już piąta odsłona prestiżowego cyklu wystaw „Piękno zatrzymane w czasie”, przygotowanego przez Sebastiana Tajla i Jacka Yanga. Celem przedsięwzięcia jest promocja Polski jako kraju o bogatej kulturze, nowoczesnym wzornictwie i wielowiekowych tradycjach artystycznych.
– To ogromne wyróżnienie, że nasze lokalne rękodzieło znajduje uznanie w tak odległym i ważnym dla kultury kraju jak Chiny. Kroszonki Grażyny Fili to nie tylko piękne ozdoby. To również opowieść o naszej tożsamości i tradycji – podkreśla Florian Cieciór, wójt gminy Chrząstowice.
Gmina Chrząstowice od kilku lat współpracuje z Sebastianem Tajlem. Polak mieszka na co dzień w Chinach. Aktywnie wspiera promocję polskiego rękodzieła i sztuki ludowej na Dalekim Wschodzie. Dzięki tej kooperacji kroszonkę można pokazać szerokiej, międzynarodowej publiczności.
To nie pierwszy raz, gdy kroszonki z Chrząstowic, czyli dzieła Grażyny Fili, goszczą w Chinach.
W październiku 2023 roku, we współpracy z fundacją Opolskie Dziouchy, twórczyni osobiście prezentowała opolskie kroszonki podczas VIII Międzynarodowego Festiwalu Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego w Chengdu (prowincja Syczuan).
Natomiast rok później, w 2024 roku, jej prace – za pośrednictwem gminy Chrząstowice – można było oglądać na wystawie „Instant and Eternity – Chwila i Wieczność” w Muzeum Narodowym w Tianjin, poświęconej polskiej kulturze i sztuce obróbki bursztynu.
Polski żubr i chińska panda
Kroszonki opolskie, zdobione są niezwykle wymagającą i precyzyjną techniką rytowniczą. To dlatego niezmiennie wzbudzają zachwyt zarówno w kraju, jak i za granicą. Stanowią jeden z najpiękniejszych przykładów ludowej sztuki zdobniczej regionu.
Tegoroczne kroszonki urzekają m.in. zastosowaniem tradycyjnego koloru czarnego, wyrażającego szacunek dla obdarowywanej osoby. Dzięki dobrze przemyślanej i kreatywnej kompozycji na kroszonkach artystka ponownie połączyła tradycyjny, kwiatowy wzór opolski z przekazem elementów obu kultur, czyli polskiego żubra i chińskiej pandy.
Czytaj też: Miał być film o płycie, powstał obraz rozpadu kapeli
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania



