Uroczyste podpisanie porozumienia, którego tematem była duża inwestycja drogowa w Krapkowicach, odbyło się w sobotę 15 lutego. Uczestniczył w nim Stanisław Bukowiec, wiceminister infrastruktury, a zarazem pełnomocnik rządu do spraw przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Ministerstwo – a równolegle rada miejska – musiało bowiem wyrazić zgodę na przejęcie przez GDDKiA inwestycji, którą pierwotnie miała realizować gmina.
Pięć miesięcy temu, 4 września 2024 r., Stanisław Bukowiec był gościem w Krapkowicach w związku z uroczystym podpisaniem przyznania gminie 192 mln zł rządowego dofinansowana do budowy przeprawy nad Odrą wraz z dojazdami. To zadanie – przypomnijmy – ma być realizowane we współpracy finansowej z gminą Gogolin. Jego koszt szacuje się na 240 mln zł. Przetarg miał być ogłoszony w pierwszym kwartale tego roku.
Ale niecałe dwa tygodnie po podpisaniu tamtego porozumienia przyszła powódź i zniszczyła drogę krajową nr 45 na odcinku ok. 1,2 km przy wjeździe do Krapkowic, kilkaset metrów od projektowanego wjazdu na nowy most. Żywioł zniszczył nie tylko drogę, ale i dwa istniejące obiekty mostowe na Osobłodze w jej ciągu.
Zniszczenia okazały się na tyle poważne, że GDDKiA stwierdziła, iż zamiast naprawiać trzeba rozbudować cały odcinek. Wraz z przebudową skrzyżowania. DK45 pod Krapkowicami pozostaje nieprzejezdna dla samochodów ciężarowych. Osobówki i autobusy oraz karetki korzystają z wojskowych mostów tymczasowych, dostępnych od grudnia minionego roku.
Inwestycja drogowa w Krapkowicach za ponad 300 mln zł
To wszystko sprawiło, że władze gminy oraz zarządca drogi krajowej doszli do wniosku, iż lepiej będzie te dwie duże inwestycje realizować wspólnie. Koszt odbudowy i przebudowy DK 45 po powodzi to szacunkowo ok. 70 mln zł. Wraz z budową nowego mostu nad Odrą, inwestycja drogowa w Krapkowicach warta jest około 310 mln zł.
GDDKiA ogłosi przetarg na oba zadania, które realizował będzie jeden wykonawca.
– Zdecydowaliśmy się na wspólną realizację, ponieważ rozwiązania wdrożone przy rozbudowie drogi krajowej nr 45 mogą mieć wpływ na rozwiązania związane z budową mostu – mówił Rafał Pydych, dyrektor opolskiego oddziału GDDKiA.

– W przypadku mostu gmina posiada już pełną dokumentację projektową, łącznie z decyzją środowiskową i zezwoleniem na realizację inwestycji drogowej. Wykonawca, który wygra przetarg, będzie więc mógł od razu przystąpić do robót budowlanych. Natomiast rozbudowa drogi nr 45 realizowana będzie w systemie „zaprojektuj i wybuduj”, a więc z pewnym przesunięciem czasowym – opisuje.
– Z tego powodu musimy skoordynować rozwiązania. Konieczna będzie korekta projektu opracowanego przez gminę Krapkowice w zakresie skrzyżowania drogi DK45 z drogą wojewódzką DW 416. A skoro będzie wspólny wykonawca, będzie mógł pewne roboty przy moście wstrzymać do czasu wypracowania rozwiązań przy rozbudowie drogi – argumentuje Rafał Pydych.
Finał? Najpewniej dopiero w 2029 roku
W praktyce po przetargu powstanie trójstronna umowa pomiędzy wykonawcą, GDDKiA Opole oraz gminą. Każdy z inwestorów będzie odpowiedzialny zarówno za realizację, jak i rozliczenie swojego zakresu inwestycji, natomiast GDDKiA będzie koordynatorem zadań.
Jak szacuje Rafał Pydych, na rozstrzygnięcie przetargu trzeba będzie około siedmiu miesięcy. Co najmniej 10 miesięcy pochłonie opracowanie dokumentacji przebudowy. Następnie siedem miesięcy upłynie na uzyskanie zezwoleń. A potem jeszcze co najmniej dwa sezony budowlane na to, by inwestycja drogowa w Krapkowicach doczekała się finału.
To oznacza, że rozbudowana droga krajowa nr 45 powinna być oddana do użytku przed końcem 2029 roku. Nowy most nad Odrą może być gotowy nieco wcześniej. W związku z dofinansowaniem z Programu Mosty dla Regionów inwestycja ta musi być rozliczona do czerwca 2029 r. Ale i tak będzie nieprzejezdny do czasu, aż gotowe będzie nowe skrzyżowanie DK 45 z DW 416.
Duża inwestycja drogowa w Krapkowicach. „Może być taniej”
Burmistrz Andrzej Kasiura jest zadowolony, że koordynatorem budowy nowego mostu nad Odrą w Krapkowicach będzie GDDKiA:
– Liczymy na to, że będzie taniej – mówi włodarz gminy. – Przy dwóch zadaniach za ponad 300 milionów złotych będzie na pewno więcej chętnych do realizacji. To ma wpływ na ceny w przetargu. Na pewno będzie też szybciej. Bo skoro okazało się, że GDDKiA musi ingerować w nasz projekt, to realizując zadania osobno, musielibyśmy czekać z przetargiem, aż oni zrobią swoją dokumentację.
– Przy jednym wykonawcy nie jest to konieczne. On będzie wcześniej realizował samą konstrukcję mostu albo dojazdy po drugiej stronie Odry. No i GDDKiA to jednak siła fachowa: oni takie kosztowne inwestycje drogowe jak nasz most realizują jedną po drugiej. My jako gmina, choć mamy bardzo dobrych pracowników, to jednak z tak dużym zadaniem inwestycyjnym jeszcze nigdy w historii do czynienia nie mieliśmy. Cieszę się więc z tego wsparcia – komentuje Andrzej Kasiura.
Burmistrz Krapkowic dodaje, że GDDKiA jest w trakcie przebudowy DK45 na północ od miasta, na terenie gminy.
– Będzie więc mieć pod nadzorem całość powiązanych ze sobą prac. Może być tak, że nasz most będzie gotowy nawet i w 2028 roku. Wtedy będziemy starać się o przyśpieszenie harmonogramu płatności – stwierdza.
Czytaj także: Nowy odcinkowy pomiar na autostradzie A4. Może być ich więcej
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania