Maszyna TBM to rekordowy transport na opolskich drogach
Maszyna TBM – ang. Tunnel Boring Machine – ma wydrążyć tunel o długości około dwóch kilometrów na budowie trasy S19 pod Rzeszowem. Sprzęt po złożeniu będzie miał około 100 metrów długości i masę 4 tys. ton. Średnica jego tarczy skrawającej przekroczy 15 metrów.
Maszyna TBM przypłynęła do Polski z Hiszpanii – stąd też miano „hiszpańskiego kreta”. Jej elementy do Opola przypłynęły Odrą ze Szczecina. Pierwszy konwój wyjechał z portu w Parku Przemysłowym Metalchem w Opolu w połowie listopada.
Pierwszej nocy dotarł w okolice węzła Krapkowice na autostradzie A4 i zatrzymał się na specjalnej, tymczasowej drodze dojazdowej prowadzącej na tę trasę. Wybudowano ją specjalnie na potrzeby konwoju z częściami maszyny TBM, bowiem transport nie byłby w stanie wjechać na autostradę poprzez węzeł. Drugiej nocy konwój wjechał autostradą A4 na teren woj. śląskiego.
Drugi konwój elementów „hiszpańskiego kreta” wyruszyć z Opola na początku grudnia
Transport zgromadził na trasie sporo gapiów. Można się spodziewać, że podobnie będzie w przypadku drugiego konwoju, który z Opola ma wyjechać w nocy z 2 na 3 grudnia (z piątku na sobotę). Specjalne znaki o zakazie parkowania na jego trasie z portu do ul. Oświęcimskiej. Za pierwszym razem zdarzyło się bowiem, że z drogi konwoju trzeba było odholować kilka aut.
Drugi konwój z elementami „hiszpańskiego kreta” ma być nieco węższy niż pierwszy. Za to wśród transportowanych części będzie jego najcięższy element – ważący około 240 ton napęd główny maszyny.
Konwój będzie się poruszać z prędkością około 10 kilometrów na godzinę. Można się spodziewać, że utrudnienia na jego trasie będą podobne. Będzie jechać całą szerokością drogi z Opola przez Przywory w stronę autostrady A4, zaś na tej trasie najpewniej zajmie oba pasy jezdni w kierunku Katowic.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to drugi konwój z potężnymi elementami maszyny TBM dojedzie pod Rzeszów jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia.
– Trzeci konwój, składający się z czterech zestawów, ruszy w styczniu. Będzie to jednak transport znacznie mniejszych części maszyny TBM. Nie będzie on generował utrudnień w ruchu i zostanie podzielony na dwie noce – zapowiada Agata Andruszewska, rzecznik opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.