Filharmonia Opolska rozpoczęła kolejny sezon
Filharmonia Opolska 72. sezon artystyczny – zgodnie już zresztą z tradycją – otworzyła dźwiękami kompozycji patrona instytucji, Józefa Elsnera. Dlatego też opolska publiczność na wstępie wysłuchała siedmiominutowej uwertury do opery „Ofiara Abrahama”.
– To piękna tradycja, mam nadzieję, że będzie trwać – przyznał przed rozpoczęciem koncertu Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa.
– 72. sezon artystyczny to 26 koncertów symfonicznych, 10 koncertów kameralnych, 10 koncertów impresaryjnych i 7 koncertów klubowych. To również koncerty dla dzieci i aż dziewięć koncertów organowych – wyliczał.
Wyjątkowo szczególnie również wybrzmiały słynne filharmoniczne organy Sauer, które do Opola trafiły na przełomie 1979 i 1980 roku. Latem przeszły gruntowny remont.
– Instrument VEB Frankfurter Orgelbau Sauer dzięki celowej dotacji przyznanej przez zarząd województwa opolskiego przeszedł gruntowny remont – mówi Przemysław Neumann, dyrektor instytucji.
– W efekcie prac wykonanych przez renomowaną firmę organmistrzowską Wiesława Jelenia organy odzyskały swój blask i pełną funkcjonalność.
To między innymi dlatego Opolanie usłyszeli ich brzmienie w dziele Camilla Saint-Saënsa, III Symfonii c-moll zwanej Organową. Partię organów wykonał związany z regionem i miastem Maciej Lamm.
Gwiazdy światowych scen w 2023 i 2024 w Opolu
W kolejnych miesiącach 2023 i 2024 roku na opolskiej scenie pojawią się artyści między innymi tacy jak: dyrygent-asystent Christian Blex z Filharmonii Berlińskiej, pianista Piotr Alexewicz, odnosząca coraz bardziej spektakularne sukcesy dyrygentka Anna Sułkowska-Migoń, pochodząca z Opolszczyzny dyrygentka chóralna Agnieszka Franków-Żelazny, solistka Opery Wiedeńskiej – Joanna Kędzior, wiolonczelista Maciej Kułakowski, skrzypek Jakub Jakowicz, koncertmistrz Izraelskiej Orkiestry Symfonicznej – Dumitru Pocitari, obchodzący jubileusz 80-lecia urodzin maestro Antoni Wit, organista tytularny katedry w Lille i Saint-Sulpice w Paryżu – Karol Mossakowski czy czeski pianista Karel Košárek.
– W kontekście repertuarowym na szczególną uwagę zasługują symfonie Gustava Mahlera – IV Symfonia G-dur w grudniu oraz II Symfonia c-moll Zmartwychwstanie na zakończenie sezonu, w czerwcu – podkreśla Przemysław Neumann.
Zapowiada również, że w Opolu wybrzmi austriacki kompozytor i organista Anton Bruckner (200. rocznica urodzin przypada właśnie na 2024 r.). Również sporo będzie Brahmsa (on z kolei przyszedł na świat dokładnie 190 lat temu).
– Wielu melomanów doceni z pewnością możliwość wysłuchania na żywo klasycznych evergreenów takich jak VII Symfonia A-dur Beethovena, IX Symfonia e-moll Z nowego świata oraz Koncert wiolonczelowy h-moll Dvořáka, Bolero Ravela czy Błękitna rapsodia Gershwina – wymienia dyrektor Filharmonii Opolskiej.
Dużo muzyki wokalno-instrumentalnej
Nieco bardziej podniosłą atmosferę w grudniu wprowadzi m.in. Messa di gloria Pucciniego, którą zaśpiewa Chór Angelus Cantat wraz z Chórem Filharmonii Opolskiej.
Podczas koncertów z serii Wielki Post – Wielka Muzyka tym razem zabrzmi Stabat Mater Dvořáka, w którym obok solistów (Adamski, Kowalinska, Załęski, Tyshkov) usłyszymy Chór Filharmonii Krakowskiej. W czerwcu zaś prawykonaniem Te Deum Marcina Pospieszalskiego świętować będziemy z Diecezjalnym Instytutem Muzyki Kościelnej jubileusz 50-lecia istnienia tej Szkoły.
Dla miłośników nieco lżejszych brzmień opolska filharmonia przygotowała cieszące się wielką popularnością Walentynkowe Koncerty Muzyki Filmowej.
– Ich solistami będą Barbara Kurdej-Szatan i Rafał Szatan. Wcześniej jednak spotkamy się w filharmonii podczas koncertów sylwestrowych. I tak magię lat dwudziestych roztoczy czworo charyzmatycznych wokalistów z Zofią Nowakowską na czele) – zapowiada Przemysław Neumann.
Nie zabraknie także Wiedeńskich Gal Noworocznych. Ich gospodarzem będzie wybitny polski poeta i pieśniarz, Andrzej Poniedzielski.
Koncerty kameralne
Interesująco zapowiadają się kwintety fortepianowe.
– W obu koncertach wystąpią muzycy Filharmonii Opolskiej, ramię w ramię z zaproszonymi artystami. Wykonają kompozycje Schumanna, Zarębskiego, Brucha i Brahmsa. To utwory stanowiące zawodowe marzenie wielu ambitnych instrumentalistów – zapowiada dyrektor.
W programie znalazło się także miejsce dla dzieł ikonicznych – Kwartetu Amerykańskiego Dvořáka, Czterech pór roku Vivaldiego (te zabrzmią w niespotykanej transkrypcji na cztery saksofony) czy Historii tanga Piazzolli. Nie zabraknie także muzyki dawnej, improwizacji inspirowanych słynną czwórką z Liverpoolu, dzieł Józefa Elsnera oraz francuskiego spojrzenia na musique de chambre.
Organy w samo południe, czyli 3526 piszczałek i 48 głosów
3526 piszczałek i 48 głosów – pełnię brzmienia majestatycznego instrumentu VEB Frankfurter Orgelbau Sauer zaprezentują wybitni organiści Polski i świata podczas dziewięciu niedzielnych koncertów z cyklu Organy w samo południe. Każdy z recitali poprzedzi krótka projekcja mappingowa z organami w roli głównej.
Szczegółowy repertuar wydarzeń 72. sezonu artystycznego można śledzić na stronie instytucji.
Czytaj też: Drum Fest 2023, czyli powraca perkusyjne święto. Wiemy, kto wystąpi jesienią w Opolu