Wszytko to zostało zaprezentowane przez opolską kurator oświaty. Kluczowe zmiany w szkołach dotyczą zarówno struktury programowej, jak i organizacji nauczania oraz administracji oświatowej.
Nowe obowiązki i świadczenia dla uczniów z Ukrainy
W nadchodzącym roku szkolnym do polskich szkół uczęszczać będzie większa liczba dzieci i młodzieży z Ukrainy. 1 września obejmie ich obowiązek szkolny, co wiąże się również z uprawnieniem do korzystania ze świadczeń. Uchodźcy, którzy będą się uczyć mogą korzystać ze świadczeń 800 plus i program „Dobry start”. Ponadto, w ramach wsparcia dla uczniów z Ukrainy, zorganizowane zostaną 4 godziny tygodniowo nauki języka polskiego. To mniej, niż było, ale wystarczająco, by pomóc im w lepszej integracji i adaptacji do polskiego systemu edukacji.
Wyjątek dotyczy uczniów, którzy w roku szkolnym 2024/2025 uczą się w ostatniej klasie szkoły działającej według ukraińskiego systemu oświaty, z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość, co pozwala im na przystąpienie do ukraińskiego egzaminu maturalnego. Uczniowie ci planują podejść do tego egzaminu w 2025 roku. W takim przypadku rodzic lub opiekun ucznia musi złożyć do odpowiedniej gminy oświadczenie, że uczeń pobiera naukę w ukraińskim systemie oświaty i zamierza przystąpić do egzaminu maturalnego w 2025 roku.
Zmiany w programie nauczania
Jedną z kontrowersyjnych kwestii jest uszczuplenie podstawy programowej, szczególnie w kontekście ograniczenia liczby przedmiotów dla uczniów ostatnich klas. Ma to na celu odciążenie uczniów i skupienie się na przedmiotach kluczowych dla ich przyszłej kariery edukacyjnej lub zawodowej.
Ponadto, nastąpi zmiana listy lektur obowiązkowych, co ma na celu dostosowanie programu nauczania do współczesnych realiów i potrzeb edukacyjnych uczniów. Istotną zmianą będzie także wycofanie przedmiotu historia i teraźniejszość (HiT) z programów nauczania. Za niego wejdzie edukacja obywatelska. Przedmiot koncentruje się na budowaniu kompetencji obywatelskich i świadomości społecznej wśród młodzieży.
W roku szkolnym 2024/2025 ocena końcowa z religii nie będzie już liczona do średniej ocen, co może wpłynąć na decyzje uczniów i rodziców odnośnie wyboru tego przedmiotu. Zmieniono także zasady organizacyjne dotyczące lekcji religii, umożliwiając łączenie grup, co ma na celu bardziej efektywne zarządzanie zasobami kadrowymi.
Dodatkowo, wprowadzono elementy pierwszej pomocy do programu zajęć szkolnych. To duży krok w stronę podniesienia świadomości i umiejętności reagowania w sytuacjach kryzysowych przez uczniów.
Zmiany dotyczące nauczycieli
Dla nauczycieli istotną zmianą jest wprowadzenie tzw. emerytury stażowej, co może stanowić zachętę do zakończenia kariery zawodowej po osiągnięciu odpowiedniego stażu pracy, bez względu na wiek. Ta zmiana może wpłynąć na strukturę kadrową w polskich szkołach, które i tak borykają się z trudnościami kadrowymi.
– Ale liczę na to, że nauczyciele z tego nie będą tak szybko korzystać, bo są bardzo potrzebni – mówi Joanna Raźniewska, opolski kurator oświaty.
Obecna sytuacja kadrowa w polskiej oświacie jest trudna, co wynika z niedoboru nauczycieli oraz rosnącej liczby uczniów. W tym dzieci z Ukrainy. Podobne problemy są również na Opolszczyźnie i w samym Opolu. Opolska kurator oświaty nie wymienia konkretnych miejscowości z nadzieją, że jeszcze wszystko się ułoży. Problemy kadrowe mogą wpłynąć na jakość nauczania oraz organizację pracy szkół w nadchodzących latach.
Czytaj także: PKW odrzuciła sprawozdanie PiS. Sprawa ma wątki opolskie
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „Opolska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania.