Drzewa na ulicy Ozimskiej w Opolu
O tym, że wraca pomysł, aby posadzić drzewa na ulicy Ozimskiej w Opolu, pisaliśmy w połowie listopada. Wtedy Miejski Zarząd Dróg ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji przebudowy tej drogi. Konkurs jednak unieważniono, bo nie wpłynęła żadna oferta.
MZD ogłosił drugi przetarg. I tuż przed końcem 2022 roku okazało się, że wpłynęły na niego dwie oferty. Jedna w bazowym wariancie opiewa na 250 tys. zł, a druga na 300 tys. zł. Obie są droższe od założeń, ponieważ w kasie miasta na ten cel przewidziano 160 tys. zł.
Wiele wskazuje jednak na to, że miasto zwiększy nakłady na to zadanie. Prezydent Arkadiusz Wiśniewski poinformował na swoim profilu na Facebooku, że MZD jest w trakcie zlecania dokumentacji nasadzenia drzew na ulicy Ozimskiej w Opolu.
Prezydent Opola: Centrum dla ludzi, nie dla aut
Inicjatywa budzi emocje, ponieważ będzie się wiązać ze zwężeniem jezdni dla samochodów. A ulica Ozimska to jedna z głównych dróg w centrum Opola. Arkadiusz Wiśniewski argumentuje, że pierwotnie droga ta była planowana w stylu arterii wielkich miast.
– Chodziło między innymi o łatwy dojazd do Opolanina. Obecnie to już jednak niemal pusta galeria, która czeka na sensowną zmianę funkcji i właściciela. Solaris zmienił drastycznie jej sytuację – wskazuje.
Prezydent Opola wskazuje, że to styl projektowania z lat 70. I że tak się teraz miast nie planuje. – Centra miast mają być dla ludzi, nie dla samochodów. Stąd potrzeba w centrum parków kieszonkowych, ścieżek rowerowych i wygodnych traktów pieszych. I w tym kierunku krok po kroku zmieniamy Opole. Czas na Ozimską i okolice – stwierdza.
Na ulicy Ozimskiej w Opolu ma być około 40 drzew
Przeanalizowaliśmy dokumenty przetargowe. Wynika z nich, że na ulicy Ozimskiej w Opolu pojawić ma się około 40 drzew. Wiadomo też, jak miałaby wstępnie wyglądać zmieniona organizacja ruchu.
Jadący od strony ul. Reymonta do Katowickiej poruszaliby się jednym pasem ruchu aż do okolic skrzyżowania z ul. Dubois. Za nim ulica Ozimska poszerzać ma się do dwóch pasów ruchu.
Z kolei jadący w kierunku przeciwnym, od strony skrzyżowania ul. Ozimskiej z Katowicką, na pierwsze zwężenie natrafialiby przed skrzyżowaniem z ul. Orzeszkowej. Ulica Ozimska na wysokości skrzyżowania z ul. Dubois poszerzać ma się do dwóch pasów ruchu. Przy czym jeden – prawy – ma być buspasem. Kierowcom pozostanie pas lewy.
Kolejne zwężenie pojawić ma się się za przystankiem autobusowym przy Opolaninie, przed pierwszym wyjazdem z parkingu. Tutaj buspas się skończy. Jezdnia wraca do dwóch pasów szerokości za drugim wyjazdem z parkingu Opolanina, krótko przed skrzyżowaniem z ul. Reymonta.
W kwestii realizacji, nie należy się jej spodziewać prędzej, jak w 2024 roku. Wykonawca projektu będzie miał 13 miesięcy na jego przygotowanie.