poniedziałek, 4 grudnia, 2023
  • O redakcji
  • Regulamin
  • Ochrona danych
  • Kontakt
Opolska360
  • Strona główna
  • Aktualności
    • Opole
    • Region
    • Tylko u nas
    • Biznes
    • Nauka
    • Sport
    • Razem dla Środowiska
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Opolska360
  • Strona główna
  • Aktualności
    • Opole
    • Region
    • Tylko u nas
    • Biznes
    • Nauka
    • Sport
    • Razem dla Środowiska
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Opolska360
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
REKLAMA
Home Najważniejsze

Ceny paliw 2023. O ile będą wyższe? Prognozy ekspertów nie są optymistyczne

Niestabilne stawki na rynku paliw od miesięcy spędzają sen z powiek zmotoryzowanych. Zmian na niższe ceny nie dopatrują się również eksperci. Od 1 stycznia wraca stawka VAT na paliwa w pełnej wysokości - wzrastając z 8 do 23 proc. Na ceny paliw wpłynie również embargo na rosyjską ropę.

Anna Konopka Anna Konopka
11 miesięcy temu
w Biznes, Najważniejsze, Opole
0
ceny paliw 2023

Analitycy prognozują, że w nowym roku ceny paliw będą wyższe. Najbliższe tygodnie powinny być jednak stabilne. / Fot. Pixabay

REKLAMA
REKLAMA

Ceny paliw 2023. VAT wzrasta z 8 na 23 procent

Na ceny paliw w 2023 roku wpłynie zmiana stawki VAT. Od 1 stycznia VAT z 8 proc. wzrośnie do 23 proc., czyli do poziomu sprzed tarczy antyinflacyjnej. Czy w związku z tym od stycznia paliwo drastycznie podrożeje?

– W najbliższej perspektywie noworocznej można się spodziewać lekkich wzrostów. Mogą wynieść kilka lub kilkanaście groszy – mówi „Opolskiej” dr Jakub Bogucki, analityk rynku paliw z portalu e-petrol.pl.

Z wyliczeń analityków e-petrol.pl wynika, że średnie ceny paliw w ostatnim tygodniu w Polsce wynoszą 6,53 zł za litr benzyny 95-oktanowej, a 7,26 zł za litr bogatszej – 98-oktanowej. Diesel kosztuje natomiast około 7,66 zł.

Redukcja marży zahamuje wzrost cen?

Ekspert podkreśla, że to, jak dalej potoczy się sytuacja na rynku paliw będzie uzależnione od decyzji operatorów.

– Kluczowe będzie, o ile operatorzy zdecydują się skurczyć własne marże. Nie bez powodu w ostatnich tygodniach ceny paliw były stosunkowo wysokie. A na pewno wyższe niż zazwyczaj. To może tłumaczyć następny ruch, a więc obniżenie własnej marży. Padły również deklaracje Orlenu i zapewnienia rządowe, że zmiana podatku będzie nieodczuwalna dla tankujących – przypomina analityk.

– Do tego mogą nastąpić pewne różnice pomiędzy stacjami – podkreśla dr Bogucki. – Stacje kupują paliwo w różnym czasie. Nastąpi więc taka sytuacja, że jedne mają wciąż paliwo z niższym VAT-em, a inne już z tym wyższym, kupionym po nowym roku. Najbliższe kilka dni będzie więc czasem dużego rozchwiania – wyjaśnia.

Co może nastąpić w kolejnych miesiącach, jeśli chodzi o cenę paliw w 2023 roku?

– Będzie raczej drożej. Kupowaliśmy w 2022 roku już olej napędowy po 8 złotych. Istnieje perspektywa, że ta sytuacja się powtórzy. Do tych 8 złotych za litr niewiele brakuje. Pytanie o ile może być drożej? – mówi Bogucki.

Embargo na ropę z Rosji a ceny paliw

Przypomnijmy. Embargo na rosyjską ropę zostało przyjęte 3 czerwca w ramach kolejnego pakietu sankcji nałożonych na Rosję za rozpoczęcie konfliktu w Ukrainie. 5 grudnia wszedł w życie zakaz importu ropy, ale na tym nie koniec. Od lutego 2023 roku zostanie rozszerzony o zakaz sprowadzania z Rosji rafinowanych produktów ropopochodnych.

Analityk e-petrol.pl prognozuje, że kluczowy na rynku paliw będzie właśnie luty. 

– Luty będzie już czasem embarga na gotowe paliwa z Federacji Rosyjskiej. Polska jeszcze do niedawna w potężnym procencie była uzależniona od importu diesla z tego kierunku – przypomina.

Embargo dotyczy ropy transportowanej drogą morską, co stanowi blisko 90 proc. importu tego surowca z Rosji do Europy.

– Choć w ruchu samochodów indywidualnych ropa nie ma aż takiego udziału, to stanowi podstawowe paliwo transportu i przemysłu. Co za tym idzie? Koszt wszystkich praktycznie aspektów naszego życia – łącznie z na przykład chlebem dowożonym do piekarni – wzrośnie.

Ekspert zauważa, że do tej pory paliwa w Polsce były relatywnie tanie w porównaniu z innymi krajami europejskimi.

– Nasza sytuacja była stosunkowo komfortowa. Obecnie nastąpił taki moment trzymania wysokich cen hurtowych żeby łatwiej było z nich zejść i tak ułatwić wejście w nowy rok, jeśli chodzi o niepodwyższanie cen o nowy podatek VAT – wyjaśnia dr Jakub Bogucki.

Kolejne tygodnie będą stabilne

W podobnym tonie wypowiada się Rafał Zywert, analityk firmy Reflex. 

– Stabilny poziom cen paliw powinien utrzymać się w kolejnych tygodniach. Dodatkowo w obecnej sytuacji mało prawdopodobny jest wzrost średniego poziomu cen paliw na stacjach od nowego roku, w związku ze wzrostem podatku VAT na paliwa z 8 proc. do 23 proc. – prognozuje Rafał Zywert.

Podkreśla, że wynika to z obecnej sytuacji na międzynarodowym i krajowym rynku paliw. – W pierwszych trzech tygodniach grudnia średni poziom cen benzyn na europejskim rynku ARA ukształtował się na poziomie 3552 PLN/t, natomiast diesla 4027 PLN/t – były to najniższe poziomy odpowiednio od stycznia i lutego tego roku.

Ceny lutowej serii kontraktów na ropę Brent wyceniane były 22 grudnia na poziomie około 84 USD/bbl. Ropa Brent podrożała w skali tygodnia niecałe 5 USD/bbl. Ceny rosyjskiej ropy Urals Fob Rotterdam to obecnie 45 USD/bbl natomiast ex-Primorsk 42 USD/bbl.

– Zdaniem rzecznika Kremla Rosja jest już bliska wypracowania odpowiedzi na wprowadzony przez kraje UE/G7 górny pułap cenowy na zakup ropy rosyjskiej. Jak informowała wczesnej rosyjska prasa, Rosja do 1 lipca 2023 roku ma nie sprzedawać ropy naftowej do krajów akceptujących mechanizm górnego pułapu cenowego – przypomina analityk biura Reflex.

USA a ropa. Z importera na eksportera

Biuro Reflex przeanalizowało również dane zza oceanu. Wynika z nich, że zapasy ropy naftowej w USA spadły w skali tygodnia zgodnie z danymi EIA o 5,9 mln bbl do 418,2 mln bbl i jest to poziom 7 proc. niższy od 5-letniej średniej dla tej pory roku.

Rezerwy benzyn wzrosły 2,5 mln bbl natomiast zapasy olejów zmniejszyły się 0,2 mln bbl. Amerykański poziom zapasów olejów jest 7 proc. niższy od 5-letniej średniej dla tej pory roku.

Amerykański import netto ropy naftowej spadły w ubiegłym tygodniu do 1,46 mln bbl/d przy średnim poziomie konsumpcji 20,9 mln bbl/d. W skali roku import netto ropy naftowej do USA zmalał o blisko połowę. Jeszcze 4 lata temu w 2018 roku średni poziom importu netto wynosił 5,9 mln bbl/d. USA są na dobrej drodze do zmiany statusu z importera netto ropy naftowej na eksportera.

Tags: cena paliw Opole
REKLAMA

Powiązane wpisy

Ogromne opóźnienia pociągów
Najważniejsze

Nastąpił całkowity rozkład jazdy pociągów. Dyrekcja PLK: Taki mamy klimat

33 minuty temu
Aldi w Opolu
Biznes

Kolejny market niemieckiej marki od środy w Opolu. Jakie atrakcje na otwarciu?

2 godziny temu
Ukradł siekierę a potem groził
Opole

Ukradł siekierę a potem groził nią ochronie

5 godzin temu
Szklane pułapki niosą ptakom śmierć
Tylko u nas

Szklane pułapki niosą ptakom śmierć. Jedną z nich jest CUP w Opolu

9 godzin temu
Odra przegrała w Pruszkowie
Sport

Odra Opole nie wykorzystała szansy powrotu na fotel lidera 1 ligi

19 godzin temu
Paczka dla dziecka więźnia
Region

Rozpoczęła się wyjątkowa akcja. „Paczka dla dziecka więźnia”, to paczka więzi

23 godziny temu

KUP e-WYDANIE

NAJPOPULARNIEJSZE

  • Trojaczki urodziły się w Opolu

    Trojaczki urodziły się w Opolu. „Myśleliśmy, że będą bliźnięta”

    0 udostępnienia
    Usdostepnij 0 Tweet 0
  • Biskup Andrzej Czaja szczerze o swoim zdrowiu. Po przeszczepie były kolejne operacje

    0 udostępnienia
    Usdostepnij 0 Tweet 0
  • Parafie chcą za darmo ponad 2,5 tysiąca hektarów ziemi rolnej na Opolszczyźnie

    0 udostępnienia
    Usdostepnij 0 Tweet 0
  • Trudne warunki na drogach Opola. „To jakiś komunikacyjny armageddon”

    0 udostępnienia
    Usdostepnij 0 Tweet 0
  • Lasy Państwowe mają znacznie ograniczyć wycinkę. „To precedens na skalę kraju”

    0 udostępnienia
    Usdostepnij 0 Tweet 0
REKLAMA

PRZEGLĄDAJ PO KATEGORIACH

  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Ekologia
  • Najważniejsze
  • Nauka
  • Opole
  • Region
  • Sport
  • Tylko u nas
REKLAMA

PRZEGLĄDAJ PO TAGACH

Arkadiusz Wiśniewski biznes opole Diecezja Opolska ekologia Futsal GDDKiA Opole Gwardia Opole Historia inwestycje opole Ireneusz Jaki Janusz Kowalski Jarosław Kaczyński Koalicja Obywatelska Opole komunikacja Opole Koszykówka kultura kultura opole Marcin Oszańca MKS Kluczbork Mniejszość Niemiecka MZD Opole Odra Opole Okręg wyborczy 21 Opole PiS Opole Piłka nożna Piłka ręczna Platforma Obywatelska Opole (PO) Policja Opole Polska 2050 Prokuratura Opole PSL Opole Puchar Polski Rafał Bartek Siatkówka Stal Brzeg Stal Nysa Uni Opole Uniwersytet Opolski Urząd Miasta Opole WiK Opole Witold Zembaczyński Wybory do Sejmu i Senatu 2023 Wybory parlamentarne 2023 ZAKSA Kędzierzyn-Koźle zdrowie Opole
REKLAMA
  • O redakcji
  • Regulamin
  • Ochrona danych
  • Kontakt

© Wydawnictwo SIlesiana 2022

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Home
  • Region
  • Biznes
  • Opole
  • Najważniejsze
  • Sport
  • Nauka

© Wydawnictwo SIlesiana 2022

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist