Obwodnica Kędzierzyna-Koźla ma około 15 km długości
Budowa obwodnicy Kędzierzyna-Koźla trwała ponad dwa lata. Rozpoczęła się w wakacje 2020 roku, stanowiąc kontynuację północnego obejścia miasta. Droga ma poprawić jego połączenie z autostradą A4.
Obwodnica rozpoczyna się na rondzie na drodze krajowej nr 40. Potem omija Sławięcice oraz Ujazd (od północy), by połączyć się z powrotem z DK 40 na terenie gminy Rudziniec, już w woj. śląskim.
Do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 426 to droga jednojezdniowa, z dodatkowym pasem do wyprzedzania, o przekroju 2 plus 1. Natomiast na pozostałym odcinku to trasa o przekroju jednojezdniowym dwupasowym.
Oprócz liczącej około 15 km drogi w ramach inwestycji powstało 13 obiektów inżynieryjnych. Najbardziej charakterystyczny jest łukowy most nad Kanałem Gliwickim. Do tego dochodzą wiadukty nad obwodnicą, a także przejścia dla dzikich zwierząt.
Opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował, że prace na obwodnicy Kędzierzyna-Koźla się kończą. Otwarcie drogi zaplanowano na poniedziałek 7 listopada.
Inwestycja kosztowała 272,4 mln zł. W tej kwocie mieści się 207,8 mln zł unijnego dofinansowania.
Dodajmy, że na zlecenie GDDKiA w Opolu na terenie naszego regionu powstają jeszcze dwie obwodnice: Olesna oraz Praszki. W planach są kolejne obejścia, m.in. Brzegu, Prudnika, Lędzin i Sidziny. Trwają przygotowania do wytyczenia obejścia dla miejscowości Zawada.